عایق های پوششی ساختمان

عایق های پوششی ساختمان به صرفه‌جویی انرژی اشاره دارند .این عایق ها مانع  اتلاف گرما می شوند. طبیعتا گرما از یک فضای گرم تر به فضای خنک‌تر جریان می‌یابد. با استفاده از عایق های پوششی ساختمان افرد می‌توانند در فصول سرما مانع از هدر رفتن گرمای خانه ی خود شوند. به طور کلی اقدامات مربوط به عایق بندی یکی از موثرترین معیارهای صرفه‌جویی در انرژی می باشند.فن‌آوری عایق بندی بر روی استفاده از عایق های پوششی ساختمان در برابر اتلاف حرارت متمرکز است, اما این فرآیند شامل برخی  کاربرد در عایق‌بندی در مقابل سرمایش نیز می‌شود. انواع مختلفی از مواد عایق وجود دارند.                                                                                   

 

عایق های پوششی ساختمان

عایق های پوششی ساختمان

عایق بندی سقف و دیوار

از عایق های پوششی ساختمان می توان در دیوار, سقف و اتاق زیر شیروانی ،کف زمین و در داخل ساختمان ها استفاده کرد و هرکدام از این موارد ممکن است که به صفحات عایقی مختلفی نیاز داشته باشند. برای مثال, دیوار های ساختمان‌ها دارای حفره  و به صورت دولایه هستند. این لایه های دیوارها کمی عایق‌بندی فراهم می‌کنند اما می‌توان با اضافه کردن عایق های پوششی ساختمان نظیر فوم تاثیر عایقی آن ها را افزایش دهیم. عایق‌بندی سقف های پشت‌بام‌های مسطح, با عایق‌بندی پشت‌بام‌های شیب‌دار متفاوت است. کف زمین معمولا از چوب یا بتن ساخته می‌شوند, که هر کدام از آن‌ها نیازمند معیارهای عایق‌بندی خاصی هستند. یک گزینه دیگر برای کاهش اتلاف گرما, عایق‌بندی خاک است, به عنوان مثال, قرار دادن مواد عایق بر روی خاک . سن ساختمان یک عامل مهم برای تعیین نوع و روش عایق‌بندی است. همچنین دقت کنید که عایق حرارتی ساختمان ، عایق‌بندی پنجره‌ها و درها دارای تاثیر زیادی بر الزامات گرمایش و سرمایش یک ساختمان هستند. عایق های پوششی ساختمان، مواد جدید و طراحی های نوین به طور قابل‌توجهی منجر به بهبود بهره‌وری انرژی می شود.    

 

مزایای عایق های پوششی ساختمان

۱)باعث صرفه جویی انرژی می شود
۲)باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود
۳)از اتلاف گرما جلوگیری می کند
۴)موجب آسایش افراد خانه می شود

 

دلیل اتلاف گرما در فصل سرما

در فصول سرد  گرما ی خانه به دلیل تفاوت بین دمای داخلی و هوای آزاد به هدر می رود . با عایق کردن یک خانه، فرد می‌تواند کاهش سرما را احساس کند بنابراین، عایق‌بندی نیاز به گرمایش را محدود می‌کند. عایق های پوششی ساختمان با هدف کاهش سرعت فرآیند هم‌گرایی دما تلاش می کند که نیاز به گرما و سرما کاهش پیدا کند. 

 

 

عایق های پوششی ساختمان

عایق های پوششی ساختمان

رابطه ی پنجره های نوین و  اتلاف انرژی

پنجره‌های جدید با کیفیت بالا ممکن است که تا ۶ برابر انرژی را بیشتر از پنجره‌های قدیمی‌تر و بی کیفیت حفظ کند . پیشرفت‌های اخیر ی در مورد پنجره‌ها رخ داده است این پیشرفت شامل: استفاده از شیشه های دولایه ای است.به این پنجره های دارای شیشه های دولایه،پنجره های دوجداره گفته می شود. در عایق بندی کردن پنجره ها نه تنها به خود پنجره بلکه باید به چارچوب پنجره نیز توجه کرد زیرا این چارچوب ها می‌توانند به طور قابل‌توجهی بر سطح عایق‌بندی پنجره تاثیر بگذارد. همچنین ترک‌های موجود درشیشه ها می توانند سبب نفوذ هوای سرد از بیرون و یا نشت هوای گرم از داخل به بیرون ‌شوند. موادی وجود دارند که می‌توانند برای برطرف کردن ترک‌ها ی درها و پنجره ها به کار رود. به لحاظ فنی استفاده از عایق های پوششی ساختمان برای همه ی ساختمان‌ها امکان پذیر و کارامد است و همچنین به دلیل تنوع معیارهای عایق‌بندی, به طور کلی برای هر ساختمان یکی از گزینه های آن مناسب و در دسترس است.

عایق کاری ساختمان های قدیمی

عایق‌کاری حرارتی در برابر اتلاف گرما در کشورهایی با آب و هوای سرد و در ساختمان های جدید و در حال ساخت اعمال می‌شوند، فرآیند استفاده از عایق های پوششی ساختمان در طول نوسازی ساختمان‌ها اعمال می‌شود. ساختمان‌های قدیمی‌تر دارای سطح پایین‌تری از عایق‌بندی نسبت به نمونه‌های جدیدتر هستند.زیرا این ساختمان های جدید در کشورهای پیشرفته به طور معمول براساس جدیدترین مقررات انرژی ساخته می شوند. بسیاری از اقدامات عایق‌بندی، به دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی، مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.

تدابیر دولتی در رابطه با عایق بندی

دولت‌ها در مناطق مختلف جهان تدابیری را برای کاهش موانع مربوط به استفاده از عایق های پوششی ساختمان ارایه کرده‌اند که شامل استانداردهای بهره‌وری انرژی اجباری، صدور گواهی‌نامه، برچسب داوطلبانه، و مشوق‌های مالی برای تحریک سرمایه‌گذاری در افزایش عایق‌بندی و سایر اقدامات حفظ انرژی در ساختمان‌ها می‌شود. علاوه بر دولت‌ها، جامعه مدنی و سازمان‌های صنعتی از طریق کمپین‌های اطلاع‌رسانی برای افزایش آگاهی درمورد گزینه‌های صرفه‌جویی در انرژی ساختمان‌ها استفاده می‌کنند. در اتحادیه ی اروپا، صرفه جویی در انرژی در دستورالعمل ساختمان‌ها قرار گرفته و یک قانون اصلی است که استفاده از برچسب‌های انرژی برای ساختمان‌های اروپایی را تجویز می‌کند. عایق‌کاری به صرفه جویی در مصرف انرژی منجر می‌شود، که تقاضا را برای سوخت‌های فسیلی و انتشار گازهای گلخانه‌ای و دیگر اثرات زیست‌محیطی کاهش می‌دهد. خانه‌های جدید با توجه به آخرین فن‌آوری موجود ساخته می شوند و در کشورهای مختلف دارای طراحی های متنوعی هستند.

 

عایق های پوششی ساختمان

عایق های پوششی ساختمان

قیمت عایق های پوششی ساختمان

هزینه‌های عایق بندی یک ساختمان و صرفه جویی در انرژی نقش مهمی در تصمیم‌گیری برای عایق‌بندی کردن ساختمان ایفا می‌کنند. با این حال، اغلب صاحب‌خانه‌ها از مزایای اقتصادی استفاده از عایق های پوششی ساختمان مطلع نیستند. هزینه‌های سرمایه‌گذاری و زمان بازپرداخت عایق‌بندی های مختلف تفاوت قابل‌توجهی بایکدیگر دارند. هزینه ی عایق های پوششی ساختمان می‌تواند به سرعت افزایش یابد, به خصوص اگر شما تازه‌کار باشید و تابه حال اقدام به عایق کاری یک ساختمان نکرده باشید.برای کاهش هزینه ی عایق بندی، توصیه می کنیم که یک پیمان‌کار دارای مجوز استخدام کنید تا بتواند با هزینه ی کمتری کار عایق بندی را برای شما انجام دهد. دقت کنید که یک کپی از الزامات استفاده از عایق بندی را قبل از شروع داشته باشید تا مطمئن شوید که پروژه یشما هزینه بیشتری را به شما تحمیل نخواهد کرد.

 

عایق بندی حرارتی

عایق‌بندی حرارتی معمولابه استفاده از مواد عایق مناسب در ساختمان‌ها اشاره دارد تا انتقال گرما را از فضای بسته را کاهش دهد. انتقال حرارت ناشی از تفاوت دما بین داخل خانه و فضای باز است. نحوه انتقال گرما شامل رسانش گرما, انتقال حرارت, و تابش گرمایی است. حرارت از طریق دیوارها, پنجره‌ها و درها به هدر می رود.این اتلاف گرما معمولاً ناخوشایند هستندو همچنین این کار نه تنها بار سیستم گرمایش را افزایش می‌دهد بلکه باعث کاهش آسایش حرارتی مردم در ساختمان ها می‌شود. عایق حرارتی در ساختمان‌ها عامل مهمی در دستیابی به آسایش حرارتی برای ساکنین آن ها است. عایق‌کاری حرارتی اتلاف و یا افزایش گرمای ناخواسته را کاهش می‌دهد و می‌تواند تقاضاهای انرژی مربوط به سیستم‌های گرمایش و سرمایش را کاهش دهد. این امر لزوما با مسائل مربوط به تهویه مناسب سروکار ندارد و ممکن است بر کاهش صدا تاثیر نگذارد. عایق های پوششی ساختمان شامل موادی مانند سلولز, پشم شیشه , پلی استایرن, فوم فلزی و فیبر می باشد.

 

تاریخچه ی عایق بندی حرارتی

تاریخچه عایق‌بندی حرارتی در مقایسه با دیگر مواد چندان زیاد نیست، اما مدت زیادی است که انسان‌ها درمورد اهمیت عایق های حرارتی مطلع هستند. مردم ماقبل تاریخ خانه‌های خود را با استفاده از پوست حیوانات، خز و مواد گیاهی نظیر نی، کتان، و کاه بنا کردند، که این مواد نخستین بار به عنوان مواد پوشاک مورد استفاده قرار گرفتند. در قرن نوزدهم، مردم از استفاده از مواد طبیعی برای عایق حرارتی راضی نبودند به همین دلیل مواد آلی را فرآوری کردند و اولین عایق های حرارتی را تولید کردند. در همان زمان، مواد مصنوعی بیشتری شروع به پدیدار شدن کردند، گستره وسیعی از مواد عایق حرارتی مصنوعی به وجود آمد.

 

عایق های پوششی ساختمان

عایق های پوششی ساختمان

مزایای عایق بندی حرارتی

۱)از آسیب دیدن ساختمان ها جلوگیری می کند
۲) تولید یک محیط حرارتی مناسب برای افرادی که در ساختمان زندگی می‌کنند
۳) کاهش گرمای ناخواسته یا ورود سرما به داخل خانه
۴) موجب تعادل دمای خانه می شود

 

استفاده از عایق های پوششی ساختمان در مناطق سردسیر

در مناطق سردسیر، هدف اصلی کاهش جریان گرمای داخل ساختمان است. اجزای ساختمان ها مانند پنجره، درها، سقف‌ها، دیوارها همگی از منابع مهم اتلاف گرما هستند. پانل‌های خلا و عایق سطح دیوارها دو تکنولوژی هستند که می‌توانند عملکرد انرژی و اثر عایق حرارتی ساختمان‌های مسکونی و ساختمان‌های تجاری را در مناطق دارای آب و هوای سرد افزایش دهند

 

عایق های پوششی ساختمان

عایق های پوششی ساختمان

استفاده از عایق های پوششی ساختمان در مناطق گرمسیر

در مناطق گرمسیر, بزرگ‌ترین منبع انرژی گرمایی, تابش خورشیدی است. این گرما می‌تواند به طور مستقیم از طریق پنجره‌ها وارد ساختمان شود و یا اینکه نمای ساختمان را به شدت گرم کند و انتقال حرارت را از طریق نمای ساختمان افزایش دهد. یک تکنولوژی جدید به نام سقف خنک برای بهبود این وضعیت معرفی شده‌است. در گذشته, معماران از مواد خام گرمایی برای بهبود آسایش حرارتی استفاده می کردند, زیرا عایق های حرارتی سنگین می‌توانند باعث کاهش سرعت انتقال حرارت در طول روز شود و دمای محیط داخلی را در مناطق خاصی حفظ کند.

0 پاسخ

ارسال یک پاسخ

می خواهید در گفتگو ها شرکت کنید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *