افزودنی های بتن

افزودنی های بتن

افزودنی های بتن در بتن شیمی سازه

مواد افزودنی های بتن امکان ساخت بتن با مقاومت و کارایی مورد نیاز، انطباق هرچه بیشتر وضعیت اجرا با محاسبات انجام شده سازه و کاهش خطای اجرایی و همچنین امکان دستیابی به ویژه گی های لازم بتن با توجه به نیاز هرپروژه رافراهم آورده اند.

انواع افزودنی های بتن

از افزودنی های بتن می توان به موارد زیر اشاره کرد

شرایط استفاده از آب در افزودنی های بتن

از آنجایی که به منظور تکمیل فرایند واکنش سیمان با آب مقدارمشخصی آب مورد نیازاست، میزان آب مصرفی در داخل بتن بسیار حائز اهمیت است. درصورتی که این مقدار کمتر از حد لازم باشد، قسمتی از سیمان برای واکنش آب کافی دریافت نکرده و بدون واکنش دادن در بتن باقی می ماند.

و در صورتیکه بیش ازمقدار مورد نیاز آب به مخلوط بتن اضافه شود، پس از تکمیل واکنش هیدراتاسیون سیمان، مقداری آب بصورت آزاد در داخل بتن باقی می ماند که پس از گیرش بتن باعث ایجاد پوکی و در نتیجه کاهش مقاومت مورد نظرخواهد شد. به همین دلیل به منظور دستیابی به مقاومت بالا به هیچ عنوان نباید از آب اضافی در بتن استفاده نمود.

افزودنی های بتن

انواع افزودنی های بتن

افزودنی های بتن به دو گروه مواد افزودنی های بتن شیمیایی و مواد افزودنی های بتن معدنی دسته بندی می شوند، که از مهمترین این افزودنی های بتن، می توان روان کننده ها و فوق روان کننده ها را نام برد. کاربرد اصلی افزودنی های بتن روان کننده؛ بهبود عملکرد بتن یا به عبارت دیگر کم کردن میزان آب مورد نیاز جهت مخلوط کردن بتن است که از این طریق مقاومت بیشتری در بتن مورد نظر حاصل می شود.

از دیگر کارکردهای مواد افزودنی های بتن، صرفه جویی در مقدار سیمان مصرفی و عدم آب انداختن بتن و افزایش سهولت فرایند تراکم بتن را میتوان ذکر کرد. افزودنی های بتن فوق روان کننده، دارای اثری بسیار قویتر از روان کننده ها هستند. آن ها این توانایی را دارند که آب مورد نیاز بتن را تا مقدار ۲۵ تا ۳۵ درصد کاهش داده و درنتیجه موجب بهبود بسیار زیاد مقاومت بتن شوند، علاوه بر این ها با بهبود خاصیت چسبندگی و پخش ذرات ریز در بتن، در واقع  باعث حفظ انسجام بتن شما می شوند.

افزودنی های بتن شيميايی

این دسته از افزودنی های بتن، از اختلاط یا آميختن مواد آلی و معدنی در طی واکنشی شيميايی حاصل می شود و در شکل های پودری يا مايع و در مقدارهای کم عموما تا حداکثر ۵ درصد وزن مواد سيمانی در هنگام ساخت و ترکیب و يا دقیقا قبل از ريختن بتن، به مخلوط افزوده می ‌شوند.

افزودنی های بتن معدنی

افزودنی های بتن معدنی عموما به طور طبيعی در دسترس هستند و يا از تولیدات جانبی صنعتی می باشند، که به سه گروه مواد خنثی، پوزولان ‌ها، و مواد شبه سيمانی تقسيم می ‌شوند و در راستای بهبود و اصلاح ویژگی های مخلوط ‌های سيمانی معمولا در مقادیر استفاده بيشتر از ۵ درصد وزن سيمان و در زمان مخلوط کردن به بتن افزوده می شوند.

با در نظر گرفتن افزایش استفاده از افزودنی های بتن در سال های اخیر در جهان و نتایج  مطلوب اثر افزودنی های بتن در تهیه بتن‌ هایی بادوام، مقدار استفاده و پتانسیل تولید این محصول در کشور، افزودنی های بتن این امتیاز را دارد که در عنوان یک کالای صادراتی با ارزش افزوده مطرح گردد.

افزودنی های بتن برای افزایش کاربرد، اصلاح، نگهداری، کاهش هزینه ها و دگرگون کردن بعضی ویژگی های بتن در شرایط محیطی ویژه مورد استفاده قرار می گیرند.

در حال حاضر صنایع ساختمان سازی و مصالح به کاربرده شده دچار تغییراتی شگرف شده اند، در این بین بتن از جمله پرکاربرد ترین ماده در مصالح ساختمانی می باشد. در شرایطی که نیاز به بتن ریزی های سریع، حفظ سازه ها در تماس دایمی با آب و مقابله با عواملی مانند سرما و یخبندان و … که باعث از بین رفتن و یا کاهش کیفیت عملکرد بتن می شود ما از افزودنی های بتن استفاده می کنیم.

هم چنین مصرف افزودنی‌ های بتن این امتیاز را دارد که موجب صرفه ‌جویی های گوناگون در هزینه های شما به صورت های مستقیم، غیرمستقیم گردد. از جمله صرفه‌ جويی‌ های مربوط به افزودنی های بتن می ‌توان به ‌کاهش مقدار سيمان و آب، افزايش بهره‌ وری نيروی انسانی، کاهش هزينه ‌های حاصل از افزایش کيفيت بتن، کاهش زمان انجام فرایند، افزايش مقاومت‌ های مکانيکی، اطمينان از يک دستی توليد و کاهش هزينه ‌های سرمايه‌ گذاری، کاهش استهلاک تجهيزات و ماشين ‌آلات و … اشاره کرد.

افزودنی های بتن

افزودنی های بتن در بتن شیمی سازه

0 پاسخ

ارسال یک پاسخ

می خواهید در گفتگو ها شرکت کنید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *