فوق روان کننده بتن

فوق روان کننده بتن

فوق روان کننده بتن

فوق روان کننده بتن به عنوان یک کاهنده آب به مقدار زیاد شناخته می شود و میزان آب لازم برای ساخت بتن را ۱۲ تا ۳۰ درصد کاهش می دهد و می توان آن را با اسلامپ کم تا نرمال و نسبت آب به سیمان برای ساختن بتن با سیال اسلامپ بالا اضافه کرد.

مزایای استفاده از فوق روان کننده بتن

مواد افزودنی فوق روان کننده بتن نیز مانند مواد افزودنی کاهنده آب دارای مزیت هایی هستند.

  • استفاده از فوق روان کننده بتن، باعث افزایش استحکام، مقاومت و تراکم بتن می شود.
  • از مزایای استفاده از فوق روان کننده بتن، استفاده از سیمان کمتر اما ایجاد استحکام برابر با سایر انواع بتن بدون مواد افزودنی است.

و به طور خلاصه ثابت ماندن نسبت آب به سیمان نیز در این نوع بتن که دارای فوق روان کننده بتن است، یکی از مزیتهای آن به حساب می آید و این در حالی است که درصد روان بودن بتن با استفاده از فوق روان کننده بتن افزایش می یابد.

روان کننده بتن

روان‌ کننده بتن که با عنوان کاهنده آب بتن در افزودنی های بتن شناخته و مورد استفاده قرار می گیرد، میزان آب مورد نیاز برای مخلوط شدن بتن را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد. نحوه عملکرد روان کننده بتن به این شکل می باشد که با نشتن برذره های سیمان و بوجود آوردن نیروی دافعه میان این ذره ها باعث روانی شدن بتن می شود.

فوق روان کننده بتن

ویژگی های مصرف فوق روان کننده بتن

  • فوق روان کننده بتن باعث افزایش عملکرد بتن بدون تغییر در نسبت آب به سیمان و در نتیجه بهبود کیفیت مقاومت بتن می شود.
  • فوق روان کننده بتن باعث سهولت در عملیات تراکم بتن و عدم آب انداختن بتن می شود.
  • فوق روان کننده بتن باعث میزان مورد توجهی صرفه جویی در مقدار مصرف سیمان بتن می شود.

انواع فوق روان کننده بتن

روان کننده بتن

این گروه از روان کننده بتن دارای قدرت کاهش آب حداکثر ۱۵٪ برای بتن روان و ۱۲٪ جهت بتن های نیمه شل می باشد و از آنجایی که این مواد روان کننده بتن در آغاز و در دهه ۵۰ میلادی ساخته شدند به عنوان نسل اول روان کننده ها معروف شدند.

این روان کننده بتن ها دارای میزان مصرف مختلفی هستند رایج ترین آنها لیگنوسولفونات ها هستند.

فوق روان کننده بتن

فوق روان کننده بتن دارای اثری قدرتمند تر از روان کننده بتن هستند، این نوع از فوق روان کننده بتن این قابلیت را دارند که باعث کاهش آب زیاد بتن یا افزایش زیاد روانی بتن یا حتی هر دوی این موارد به طور توام گردند. قدرت کاهندگی این مواد در شرایط ایده آل تقریبا ۲۵٪ و در شرایط معمولی  ٪۱۸ تا  ۱۲٪ است.

قدرت کاهش آب در این فوق روان کننده بتن ها نباید کمتر از ۱۲٪  باشد. ملامین فرمالدئید با غلظت بالا و یا نفتالین فرمالدئید سولفات شده با غلظت بالا از جمله رایج ترین و پر مصرف ترین نوع این فوق روان کننده بتن هستند. این دسته نسل دوم روان کننده بتن می باشند.

ابر روان کننده بتن

ابر روان کننده بتن در ایده آل ترین شرایط قدرت کاهش آبی حداکثر ۳۵% تا ۴۵% دارند. قدرت این ابر روان کننده بتن در بتن های نیمه شل تا ۳۰% محدود می شود و معمولا این مواد به شکل مایع هستند. اسیدهای پلی کربوکسیلیک هیدروکسیلاتی و مواد اتری، همینطور آکریلات ها از انواع  این گروه هستند.

مصرف این ابر روان کننده بتن در دهه ۹۰ میلادی رایج گردید و دلیل این جذابیت زیاد ابر روان کننده بتن این است که سعی می کنند میزان بیشتری کاهش آب داشته باشند.

موارد کارکرد روان کننده بتن

  • کاربرد کاهش دهنده آب در بتن با روان کننده بتن
  • کاهنده آب با ویژگی تاخیر در گیرش بتن بوسیله روان کننده بتن
  • کاهنده آب با خاصیت زودگیرش بتن توسط روان کننده بتن

در حفظ روان بودن بتن بوسیله روان کننده بتن باید گفت این مواد با هم متفاوت هستند، برخی حفظ روان بودن بتن را به مدت کم تر و برخی دیگر به مدت بیشتری دارا هستند، به طور کلی روان کننده بتن نمی تواند خاصیت روان بودن بتن را برای زمان طولانی حفظ کند، ولی می توان با بوجود آوردن تغییرات و یا با افزودن موادی، خاصیت روان بودن بتن را در آنها بهبود بخشید.

برترین کیفیت و مناسبترین قیمت فوق روان کننده بتن را در بتن شیمی سازه و از کادر مجرب بخواهید.

فوق روان کننده بتن

جهت اطلاع از لیست قیمت فوق روان کننده بتن و خرید انواع روان کننده بتن باواحد فروش bcsco تماس حاصل نمایید.

0 پاسخ

ارسال یک پاسخ

می خواهید در گفتگو ها شرکت کنید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *