ضد یخ بتن

ضد یخ بتن

ضد یخ بتن چیست و چه کاربردی دارد؟

یخ زدگی بتن

زمستان از راه رسید و یخ زدگی بتن در هوای سرد، یکی از شایع ترین مشکلات در صنعت بتن ریزی، گریبان گیر اهالی این صنعت شده است. برای رفع این مشکل و مشکلاتی ازین قبیل در بتن ریزی می توان با رعایت برخی نکات لازم از هزینه های اضافی ناشی از یخ زدگی بتن رها شد.

ضد یخ بتن

جلوگیری از یخ زدن بتن

استفاده از ضد یخ بتن (شتاب دهنده هیدراسیون)

با افزودن ضد یخ بتن، از طرفی واکنشی به نام هیدراسیون (واکنشی که سیمان با آب نشان می دهد) با افزایش سرعت مواجه خواهد بود و از طرفی دیگر نوعی گرما در مخلوط بتن تولید می شود.

هم چنین یکی از تاثیراتی که افزودن ضد یخ به بتن دارد، گیرایی سریعتر بتن برای استفاده هر چه سریعتر در سازه مورد نظر می باشد. باید این نکته را مدنظر داشت که ضد یخ بتن در انواع مختلفی تولید می شود که بنا به کاربرد مورد نیازتان باید یکی از آن ها را انتخاب کنید. هرکدام از انواع ضد یخ های بتن کاربرد و نحوه ی مصرف مخصوص به خودشان را دارند و باید در نحوه و میزان مصرف آن ها بسیار دقیق باشید.

ضد یخ بتن پودری

در تولید این نوع از ضد یخ بتن، از ترکیب انواعی از نمک های معدنی و کلسیم کلراید خالص با یک نسبت خاص استفاده شده است. ضد یخ بتن پودری باعث افزایش گرمازایی در بتن و در نتیجه سرعت بالاتر گیرایی آن برای استفاده در سازه بتنی می گردد. ضد یخ بتن پودری با کاهش نقطه انجماد مخلوط آب و سیمان، فرایند یخ زدگی بتن را دشوارتر می کند.

باید این نکته ضروری را مدنظر داشت که استفاده از این نوع از ضد یخ بتن در بتن های مسلح، به علت این که بر پایه یون کلراید می باشند مجاز نمی باشند.

ضد یخ بتن مایع

در تولید ضد یخ بتن مایع از ترکیبی بر پایه نیتریت های سدیم و کلسیم استفاده شده است. ضد یخ بتن مایع باعث افزایش حرارت زایی فرایند هیدراسیون و افزایش سرعت گیرایی مخلوط آب و سیمان (گیرایی سریعتر بتن برای استفاده) می گردد. از مزیت های ضد یخ بتن پودری، سازگار بودن آن با انواع مختلف بتن می باشد و برای بتن های مسلح نیز قابل استفاده است.

راه های دیگر جلوگیری از یخ زدگی بتن

گرم نگه داشتن مصالح و آب بتن

روشی نه چندان مناسب که در آن باید آب مخلوط بتن و نیز خود مصالح را گرم کرد تا از یخ زدگی جلوگیری شود؛ که این کار زحمت زیادی نیاز دارد و کارایی لازم و کافی ندارد.

استفاده از روان کننده زود گیر به جای ضد یخ بتن

بعضی ها به جای ضد یخ بتن از انواع روان کننده های زودگیر برای افزایش سرعت فرایند گیرایی بتن استفاده می کنند اما این نکته را باید مد نظر داشت که اگر هدفمان صرفا جلوگیری از یخ زدن بتن باشد، فقط یک فاکتور اصلی مربوط به این مورد را تغییر بدهیم، که ضد یخ بتن با کاهش نقطه انجماد بتن و شتاب دادن به فرایند هیدراسیون آن بهترین گزینه می باشد.

ضد یخ بتن

ضدیخ بتن