گروت های سیمانی

گروت های سیمانی یک سیال چگال است که برای پر کردن شکاف‌ها مورد استفاده قرار می گیرد (گروت یک ماده ی مرکب است که در ساخت‌ و ساز برای پر کردن حفره‌های ایجاد شده در سطوح استفاده می‌شود) و همچنین از آن ها به عنوان تقویت‌ کننده در ساختارهای موجود استفاده می‌شود . ( گروت های سیمانی معمولاً ترکیبی از آب، سیمان، و ماسه است و در تعبیه میلگرد در دیواره های سنگ‌تراشی شده ، اتصال بخش‌ها به یکدیگر ، پر کردن حفره‌ها و اتصالات آب‌بندی مانند اتصالات بین کاشی‌ها به کار می‌رود. استفاده ی رایج از دوغاب در خانه ها شامل : پر کردن کاشی‌های کف حمام و کاشی‌های آشپزخانه می‌ باشد. با مشاهده ی دوغاب یا گروت های سیمانی متوجه خواهید شد که دوغاب طوسی رنگ است و گاهی اوقات در هنگام استفاده برای پر کردن فضاهای بزرگ (مانند هسته‌های بلوک بتونی) دارای شن می باشد .

انواع گروت های سیمانی 

بر خلاف سایر مصالح ساختمانی گروت های سیمانی به شکل یک آب‌بند عمل می کند . اگر دوغاب برای مدت طولانی نگه داشته شود ، سفت و محکم می‌شود .گروت انواع مختلفی دارد از جمله : دوغاب سرامیک ، دوغاب کفپوش ، دوغاب رزین ، دوغاب سیال تیکسوتروپیک برای پر کردن فضاهای بین کاشی‌ها و موزاییک و همچنین برای زیر کاشی ها استفاده می شود . اگرچه موزاییک هایی هم وجود دارند که نیاز به گروت ندارند ولی اغلب از موزاییک هایی استفاده می شود که نیاز به گروت داشته باشند . دوغاب سیمان دارای سیمان است و در بین آن شن نیز وجود دارد. دوغاب ساختمانی برای پر کردن حفره‌ها و اتصال سنگ ها به یک دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد .

برای مطالعه بیشتر در مورد اپوکسی ها روی لینک سبز کلیک کنید . 

 

گروت های سیمانی

گروت های سیمانی

سیمان پورتلند 

سیمان پورتلند رایج ترین گروت های سیمانی موجود در دوغاب ها هستند . سیمان پورتلند با اندازه‌های مختلف بسته به اندازه ی ذرات زمین برای ساخت گروت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیمان ها معمولا با اندازه استاندارد حدود ۱۵ میکرون ، به کار می‌ روند . اندازه ی ریز ذرات سیمان به آن اجازه می‌دهد که به طور عمیقی به درون شکاف ها نفوذ کنند . از آنجایی که این گروت ها به حضور شن برای استحکام اولیه خود وابسته هستند، اغلب تا حدی زبر و سخت هستند. افراد باید متناسب با کار و نیاز خود انواع مختلفی از دوغاب ها انتخاب کنند. علاوه بر این، زیر بناهای مختلف مشخص می‌کنند که آیا نوع دوغاب باید نفوذپذیر یا ضد آب باشد.

ابزار های مرتبط گروت های سیمانی 

ابزارهایی که در کار کردن با گروت های سیمانی مورد استفاده قرار می گیرد ، شامل موارد زیر هستند : دوغاب زده شده، ابزارهای دستی برای حذف دوغاب کهنه، تیغه، مواد اسیدی یا حلال که بر روی آلاینده‌های خشک‌شده بکار می‌رود، ابزار برای ریختن دوغاب در بین خطوط
گروت شباهت زیادی به ملات دارد و عناصر اصلی آن دوغاب سیمان، آب و ماسه است، به این دلیل متفاوت است که علاوه بر سیمان می تواند به وسیله ی دیگر مواد اتصال دهنده ایجاد شود. پس از آنکه کاشی ها در کف زمین یا دیوارها قرار داده اید، معمولا دوغاب تهیه شده از گروت برای پر کردن فضای بین کاشی‌ها و برای مقاوم سازی و مستحکم کردن آن ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کاربرد ممکن است شناخته‌ شده‌ترین و مشهورترین کاربرد دوغاب بوده باشد، اما این تنها کاربرد دوغاب نیست و آن کاربرد های بسیار زیادی دارد.

گروت های سیمانی

گروت های سیمانی

کاربرد گروت های سیمانی 

علاوه بر این ، گروت های سیمانی یک ماده ی پر کننده ی عالی برای پر کردن و محکم کردن مواد نصب شده است که حفره‌ های ذاتی دارند. به عنوان مثال، بلوک‌های بتونی تو خالی معمولاً بعد از نصب شدن باید پر از دوغاب شوند . همچنین قرار دادن میلگرد در بلوک ها نیاز به دوغاب دارد . این میلگرد ها برای تقویت دیواره های بلوک در داخل آن قرار می گیرند . دوغاب ها ترکیب‌ بندی متفاوتی دارند . بنابراین، دوغاب کاشی در مقایسه با دوغاب سازه ها دارای ترکیبات متفاوتی است . شما ممکن است بدانید که دوغاب در رنگ های سفید ، خاکستری و بژ است و می‌تواند ظاهر کاشی را تغییر دهد. برای مثال ، کنار هم قرار دادن کاشی‌های سفید با دوغاب سفید مشابه ، خطوط نصب را عملا ناپدید می‌کند و کاشی‌ها با یکدیگر ترکیب می‌شوند. 

پر کننده درز ها با چه موادی انجام می شود ؟ 

در مقابل ، در کنار هم قرار دادن کاشی‌های سفید با دوغاب خاکستری تیره ، شکل هر کاشی را واضح‌تر نشان می‌دهد. شما ممکن است ندانید که دوغاب نیز در انواعی از رنگ‌ های دیگر ظاهر می‌شود. دوغاب رنگی اخیراً در بسیاری از آشپزخانه های اروپایی و استرالیا دیده می‌شود و به زودی ممکن است که در ایران هم مورد استفاده قرار گیرید . دوغاب ها دارای هفت رنگ هستند .سیلر ، یکی از اجزای ضروری فرآیند نصب کاشی است که از آن برای جلوگیری از ورود رطوبت به دوغاب و زیر کاشی ها استفاده می شود. دوغاب بین کاشی‌ها را پر می‌کند. به این معنی که دوغاب حاوی ماسه است. توسط تولید کنندگان در گروت ها شن به کار می‌رود نه فقط به این خاطر که بسیار ارزان است ، بلکه به این دلیل که یک کار ساده است .

گروت های سیمانی

گروت های سیمانی

کاربرد دوغاب و سیلر ها

دوغاب برای تثبیت کاشی کافی نیست و علاوه بر دوغاب باید مواد دیگری به کاشی ها اضافه شود . از آنجایی که ماسه ای که در داخل دوغاب وجود دارد متخلخل است دوغاب هم متخلخل است. وقتی دوغاب اعمال و خشک شد ، آماده ی جذب هر موادی است که به شکل مایع به آن اضافه شود . استفاده از سیلر ها در هنگام نفوذ مایعات به دوغاب لازم است . شما همیشه به سیلر ها نیاز دارید, به جز وقتی که می‌خواهید از دوغاب پایه اپوکسی استفاده کنید . استفاده از سیلر ها در این نوع دوغاب ها لازم نیست ، زیرا این نوع دوغاب به طور طبیعی دارای آب است و نیاز به هیچ مواد افزودنی ندارد و این نوع دوغاب یک دوغاب محبوب است که می توان از گروت های سیمانی هم به عنوان دوغاب استفاده کرد .  

دوغاب اپوکسی

دوغاب اپوکسی بسیار گران‌ تر است و ترکیب آن مشکل است. استفاده از سیلر امری ضروری است اما فرآیندی خسته‌کننده است. هرچه اندازه کاشی کوچک‌تر باشد، به سیلر بیشتری نیاز خواهید داشت. اگر کاشی با اندازه های بزرگ نصب کنید کار نصب شما ساده‌تر و سریع ‌تر خواهد بود.کاشی های کف در مقایسه با کاشی های دیوار به دوغاب و یا گروت های سیمانی بیشتری نیاز دارند. معمولا کاشی‌ های آشپزخانه نسبت به کاشی‌های حمام به دوغاب بیشتری نیاز دارند. بهترین و ساده ترین راه برای اینکه پی ببریم کدامیک از قسمت های کاشی به سیلر نیاز دارند، آزمایش کردن است. در این آزمایش چند قطره آب در کف دست خود بریزید و سپس آن آب را بر روی قسمت های مخالف کاشی بریزید. بخش هایی که آب را جذب ‌کنند یعنی به سیلر نیاز دارند و بخش هایی که آب را جذب نکنند یعنی به سیلر نیازی ندارند.

گروت های سیمانی

گروت های سیمانی

چه موقع از سیلر ها استفاده می کنند ؟ 

پس از نصب کاشی ، باید صبر کنید تا دوغاب به طور کامل خشک شود و سپس از سیلر استفاده کنید. وجود هر گونه رطوبت در دوغاب ، مانع افزودن سیلر به کاشی ها می‌شود. پس از این که کف یک اتاق را کاشی کاری کردید باید اتاق را گرم نگه دارید. زیرا گرما باعث می شود که دوغاب سریع تر خشک شود و همچنین در صورتی که دوغاب هر چه سریع تر خشک شود شما زودتر می توانید از سیلر استفاده کنید و زمانی که شما در نصب کاشی با گروت های سیمانی انجام شود در مرحله بعدی از سیلر ها استفاده می کنند . 

تفاوت گروت با ملات و هاون

ملات: ماده ای است که برای اتصال یک سطح به دیگری استفاده می‌شود. شما می‌توانید ملات را روی پایه بریزید تا به کاشی‌های کف اتاق بچسبند و در جای خود بمانند. ملات حاوی آهک ، آب ، ماسه و سیمان است. به طور معمول ، ملات ثبات زیادی دارد . دوغاب : استفاده از دوغاب یکی از آخرین مراحل فرآیند کاشی کاری کف شما است. بعد از اینکه ملات را بر کف زمین ریختید و سپس کاشی ها را به وسیله ی آن بر کف زمین چسباندید باید از دوغاب و یا گروت های سیمانی برای پر کردن سطوح بین کاشی‌ها استفاده کنید. دوغاب هم ممکن است حاوی سیمان باشد ، هاون : همچنین شما می‌توانید از مواد اپوکسی یا رزین استفاده کنید. در اغلب موارد, مردم به آن با عنوان هاون اشاره می‌کنند.

گروت های سیمانی

گروت های سیمانی

نکاتی درمورد گروت که باید به آن ها توجه کنید:

  1.  از چه نوع دوغابی باید استفاده کنم؟ نوع دوغاب نقش بزرگی در طول عمر کاشی های شما ایفا خواهد کرد و انواع مختلف کاشی برای کاربردهای مختلف مناسب خواهند بود .
  2. کی و چرا باید از سیلر استفاده کنم ؟ استفاده از سیلر و آب‌بندی کاشی های شما یک اجبار است ، به خصوص در مناطق مستعد رطوبت و یا هنگام کار با دوغاب رنگی . تنها نوع دوغاب که نیاز به سیلر ندارد, اپوکسی است که ذاتا آب‌ بندی شده است.
  3. کدام رنگ دوغاب را باید انتخاب کنم ؟ انتخاب رنگ دوغاب می‌تواند استرس زا باشد ، گزینه‌های زیادی وجود دارد، و رنگ دوغاب می‌تواند به طور قابل‌ توجهی بر روی طراحی کلی شما تاثیر بگذارد . به عنوان مثال، یک دوغاب تیره‌ هم می تواند لکه‌های را پنهان ‌کند و هم اینکه کاشی‌های رنگی را نیز لکه‌دار کند. رنگ عامل بسیار مهمی است، پس حتما بیشتر زمان خود را صرف انتخاب رنگ دوغاب کنید .
    کدام یک از سایز های کاشی بهترین سایز است ؟ شما باید کار انتخاب اندازه کاشی را پس از انتخاب اندازه ی دوغاب انجام دهید .
0 پاسخ

ارسال یک پاسخ

می خواهید در گفتگو ها شرکت کنید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *